8 sposobów na poprawienie czytelności artykułów

Wyobraź sobie, że wchodzisz na bloga, otwierasz podstronę z artykułem, a tu… Twoje oczy są rażone ścianą tekstu. Zero odstępów, zero grafik, zero video. Kompletnie nic. Czy w takiej sytuacji czujesz się komfortowo? Czy będziesz czytał ten artykuł od początku do końca? Pozwól, że odpowiem za Ciebie. Z pewnością nie! Zresztą ja też. Dlatego postanowiłem stworzyć artykuł, który zbiera najważniejsze kwestie, o których musisz pamiętać tworząc artykuły, czy dowolnie inny content.

 

1. Odpowiedni nagłówek

Pierwszą rzeczą jest nagłówek. Jest to absolutnie najważniejsza rzecz. Dlaczego? Co z tego, jak w swoim artykule przeczytamy porady, którego mogą zmienić życie ludzi, skoro nawet w niego nie wejdą, ponieważ nie zostaną zachęceni do kliknięcia w link. Dlatego teraz kluczową rzeczą jest stworzenie chwytliwego nagłówka. Kiedy i jak to zrobić?

Ja zawsze tworzę nagłówek na samym końcu etapu twórczego. Wiem wtedy, ile tak naprawdę wyszło wskazówek dla użytkowników (w przypadku artykułów typu „8 sposobów na..” lub „4 rzeczy…”) i w ogólnym sensie „czuję” jak ten artykuł jest napisany i jaki tytuł powinien być do niego dobrany. To tyle.

Problem zaczyna się w momencie tworzenia takiego tytułu. Tutaj nie ma mocnych… Nie ma co ukrywać, że ciężko jest wymyślić tytuł. Nie jestem zawodowym copywriterem, więc jest to zadanie dla mnie mocno utrudnione. Jednakże na pocieszenie mogę powiedzieć, że znam kilka osób, które pisaniem artykułów zajmują się zawodowo i im również wymyślanie nagłówków spędza sen z powiek.

Czym jednak byłby świat bez Internetu? Oczywiście wymyślono coś na bolączki z tworzeniem tytułów i stworzono generator tytułów. Niestety jest on tylko w języku angielskim, ale tłumacząc takie tytuły na język polski, otrzymamy naprawdę dobre wyniki!

Generator zobaczysz pod tym linkiem: http://www.title-generator.com/.

Na potrzeby tego artykułu przetestujemy go!

Załóżmy, że chcemy napisać artykuł na temat samochodów. Mamy już główną koncepcją artykułu, ostanie słowa tego artykułu są dopieszczane i przyszedł czas na stworzenie tytułu. Po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa „car”, otrzymujemy aż 700 przykładowych nagłówków! Jest w czym wybierać!

Oto przykładowe wyniki:

– 5 rzeczy, które możesz zrobić ze swoim samochodem w tym momencie

– 17 trików ze samochodem, o których nie wiedziałeś wcześniej

– Jak kupić samochód z ograniczonym budżetem?

– Chcesz mieć prosperujący biznes? Skup się na samochodach

Jak możesz wywnioskować, część powyższych tytułów będzie znacznie odbiegała od tematyki Twojego artykułu, ale powtarzam! Tych wyników jest 700. Myślę, że nie zdążysz dojść do 50 pozycji, a już będziesz widział swój upragniony tytuł.

 

2. Dobór przejrzystego fonta

Kiedy punkt pierwszy mamy za sobą, czas zabrać się za dobór odpowiedniej czcionki. Ten punkt powinien być poruszony już w trakcie tworzenia strony internetowej. Z biegiem czasu oczywiście można go zmienić, lecz bez znajomości języka CSS, będziesz musiał prosić o pomoc inną osobę, która w przynajmniej podstawowym stopniu rozumie ten język.

Dlaczego font jest taki ważny?

Spójrzmy na stronę smyk.pl

Oczywiście do samego sklepu nie mam żadnych zastrzeżeń, ale ten font… Jest to Comic Sans, który przez wielu ekspertów jest wręcz zakazany na stronach internetowych.  Jak widać, smyk.pl postanowił złamać zasady. Czy wyszło to na dobre? Moim zdaniem nie. Często w Internecie można spotkać falę krytyki na temat firmy właśnie przez font na stronie. A to tylko i aż font…

Przykładów z wyśmienitą i czytelną czcionką może być mnóstwo. Pierwsza z brzegu:

Prosty, czytelny i elegancki font. Tak to powinno wyglądać!

 

3. Przede wszystkim naturalność

Kolejną rzeczą jest naturalność. Od razu należy uprzedzić, że jest ona nie tylko mile widziana, lecz wręcz wymagana. Czasy tekstów przesiąkniętych słowami kluczowymi na szczęście przechodzą do lamusa. Teraz liczy się tylko jakość i naturalność. I dobrze! Twórcy w dzisiejszych czasach muszą naprawdę wysilić się, aby stworzyć coś, co zaskoczy każdego. Z drugiej strony, użytkownicy mają większy wybór. Mogą oni wybierać wśród tysięcy artykułów i czytać te, które im najbardziej przypadną do gustu. Można by rzec, że są „panami sytuacji”. Które artykuły postanowią wybrać? Te, które swoją jakością i naturalnością wyróżniają się na tle innych.

Ten trend w ostatnim czasie mocno się zmienił. Kiedyś to twórcy decydowali co będą robić i to robili. Użytkownikom to się podobało lub nie. Obecnie autorzy są niejako zmuszani do tworzenia contentu na określone tematy. Jeżeli nie będą tego przestrzegać, użytkownicy nie będą chcieli śledzić dłużej tego twórcy.

Moim zdaniem obok jasności przekazu, przydatności oraz emocjami, to naturalność jest czwartym filarem, na którym jest oparta budowa contentu. Nie mam w tym momencie na myśli tylko i wyłącznie tworzeniu artykułów. To samo tyczy się kreowania materiałów wideo, ebooków czy infografik. Zależność jest niezwykle prosta: im bardziej uprościsz sprawę użytkownikowi, tym bardziej prawdopodobne, że będzie chciał zapoznawać się z Twoim contentem  i co również ważne, będzie do Ciebie wracał.

 

4. Ogranicz stronę bierną

Następną kwestią jest ograniczenie używania strony biernej do minimum. Od razu podam przykład:

Strona czynna: Sprzątaczka odkurzyła dywan.

 

 

Strona bierna: Dywan został odkurzony przez sprzątaczkę.

 

 

Strona czynna jest jak najbardziej w porządku. To jej powinniśmy się kurczowo trzymać. Pokazuje ona akcję, na zasadzie: ktoś zrobił coś.

Większy problem jest ze stroną bierną. Sens jest oczywiście ten sam i osoba, która nawet w minimalnym stopniu zna język polski, bez problemu rozszyfruje to, co jest napisane. My jednak celujemy znacznie wyżej. Chodzi tu o komfort czytania. Po pierwsze, zdania w stronie biernej są zazwyczaj dłuższe niż ich odpowiedniki w stronie czynnej. Po drugie, strona bierna stawia podmiot (sprzątaczka) tylko jako dodatek do całości zdania. Również dobrze można by napisać „Dywan został odkurzony” i nie doprowadziłoby to do zaburzenia w czytaniu.

Strona czynna natomiast, podmiot stawia na pierwszym miejscu, pokazując przede wszystkim osobę, która coś wykonała. Może nie widzisz tej różnicy na pojedynczy przykładach, ale jeżeli trafisz na artykuł napisany przede wszystkim w stronie biernej to zobaczysz, jakie jest to męczące.

Trzecią rzeczą, jest rzadkość używania strony biernej w codziennym języku. Przyznam szczerze, że nie pamiętam, kiedy raz ostatni używałem strony biernej do wyrażenia opinii. Ktoś zrobił coś, Ktoś wypił coś, Ktoś pojechał gdzieś… To jest struktura, której używamy na co dzień, a więc czytając artykuły w stronie czynnej, będziemy się czuli bardziej „swojsko”.

 

5. Unikaj specjalistycznego języka

Kolejną rzeczą jest używanie specjalistycznego języka. Na samym wstępie muszę zaznaczyć, że ten punkt przede wszystkim zależy od tego, kim są Twoi odbiorcy. Jeżeli piszesz artykuły na temat mechaniki samochodowej i wiesz, że Twoją grupą docelową są mechanicy, to myślę, że śmiało można używać specjalistycznych wyrażeń i sformułowań. Będziesz uważany za profesjonalistę i ludzie z branży bez problemu będą mogli rozszyfrować, o czym tak naprawdę piszesz.

„Zabawa” zaczyna się w momencie pisania o specjalistycznych rzeczach dla osób, które są dopiero początkujące w branży lub dopiero chcą w nią wejść. Należy dwa razy przemyśleć każde zdanie, aby mieć pewność, że bez problemu zostaniesz zrozumiany przez odbiorców. Można to jednak obejść! Wystarczy stworzenie słownika z trudnymi pojęciami. Możesz go wrzucić na jakąś podstronę i za każdym razem linkować do tego słownika pod artykułami. Odbiorcy będą mogli Cię zrozumieć, a przy okazji nauczą się nowych sformułowań.

 

6. Nie powtarzaj się

Szóstą rzeczą jest ciągłe powtarzanie się. Pisząc artykuł musisz najpierw zaplanować, o jakich rzeczach będziesz pisał w określonych akapitach. Bez takiej rozpiski, w Twoim artykule zrobi się bałagan i jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że nastąpią powtórzenia. Pamiętaj więc o planie Twojego artykułu! Jednak jest pewna sytuacja, w której używanie powtórzeń  jest mile widziane. Mam na myśli wzmocnienie przekazu. Jeżeli w swoim artykule znajdziesz jedną rzecz, którzy odbiorcy muszą po prostu zrozumieć, aby osiągnąć więcej, używaj powtórzeń! Oczywiście nie mówię, abyś używał tego co w drugim zdaniu, ale moim zdaniem 3 powtórzenia na przestrzeni całego artykułu nie doprowadzą do tragedii. Jednak pamiętaj, że muszą to być naprawdę istotne rzeczy.

 

7. Dbaj o SEO

Siódma rzecz to optymalizacja SEO. Jeżeli śledzisz mnie już od dłuższego czasu to zapewne kojarzysz moje materiały wideo na temat tej dziedziny (Zobacz tutaj). Tutaj krótko. Musisz przede wszystkim wiedzieć jak optymalizować witrynę.

Oto lista najważniejszych rzeczy:

– nagłówki

– zagęszczenie słów kluczowych

– atrybut „alt” w obrazkach

– content pisany pod użytkowników, nie pod roboty Google

– szybkość strony

– przejrzystość adresów URL

I na samym końcu, dobrze zrobioną optymalizację warto wesprzeć solidnym link buildingiem.

 

8. Zachowaj odstępy

Ostatnią rzeczą są odstępy między wierszami. Jest to rzecz, która niesamowicie irytuje użytkowników. Nie dziwię się! Spójrzmy na przykłady:

Zły odstęp:

Dobry odstęp:

Z mojego punktu widzenia, pierwszy przykład jest szczególnie niewygodny dla osób z wadą wzroku. Sam jestem taką osobą i raczej nie chciałoby mi się zakładać okularów na nos po to, aby rozszyfrować, co jest zawarte w zbitej ścianie tekstu.

Drugi przykład natomiast w bardzo przejrzysty sposób pokazuje content i w tym momencie użytkownik może w pełni skupić się na „pochłanianiu” kolejnych wyrazów w artykule, a nie na zwracaniu uwagi, aby nie pomylić wiersza, który powinien być teraz czytany.

 

Zatem na zakończenie chciałbym Ci serdecznie podziękować za przeczytanie tego artykułu do końca. Mam nadzieję, że zastosujesz te wskazówki u siebie i od teraz Twój content będzie w 100% przejrzysty i przyjazny dla użytkowników. Jeżeli nawet zastosujesz, chociażby 3 z tych rad, to myślę, że znacząco poprawi to wrażenia użytkownika na Twojej stronie. Tego Ci życzę!

Jeżeli chciałbyś otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach i materiałach wideo, serdecznie zachęcam Cię do zapisania na mój newsletter poniżej. Będziesz miał wtedy pewność, że nie przeoczysz żadnych moich wypocin. 🙂

8 sposobów na poprawienie czytelności artykułów
5 (100%) 1 głos[ów]

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz