Analityka webowa – czy warto się za nią brać?

Od wielu lat po sieci krąży hasło „analityka webowa”. Co to jest i z czym to się je? Analityka webowa w dosłownym znaczeniu to ogół statystyk, które otrzymuje administrator strony internetowej od narzędzi analitycznych. Oczywiście przedmiotem badań jest strona internetowa lub aplikacja mobilna.

 

No dobrze, ale co było moim natchnieniem, aby napisać ten artykuł? Ostatnio poznałem kilka firm, które z obecnością w Internecie mają raczej niewiele wspólnego. Może i mają stronę internetową, ale w żaden sposób jej nie kontrolują. Nie dodają żadnych wpisów oraz przede wszystkim nie badają, chociażby ile ta strona ma miesięczną liczbę wejść. Można to określić mianem „strony-widmo”. Niby jest, ale nikt nie wie po co.

 

Czy analityka webowa jest ważna?

Nasuwa się pytanie. Dlaczego analityka webowa w dużej ilości przypadków schodzi na bok? Dla większości ludzi to zbyt zawiła tematyka. Uważają, że jest to temat do nauki na następne 2 lata i nie mają po prostu czasu, aby tego się uczyć. Jeżeli są oni właścicielami dużej firmy i nie mają czasu, aby temu podołać-OK! Sytuacja zmienia się, jeżeli taki właściciel ma jakiegoś pracownika, który mógłby ogarnąć podstawy analityki webowej w stosunkowo krótkim czasie. Wtedy jest ciężko znaleźć wymówkę na ciągłe odsuwanie analityki na bok. Dlaczego jednak uważam, że analityka webowa jest tak ważna?

Ostatnio czytałem raport, w którym można było wyczytać, że firmy, które w choćby najmniejszym stopniu nie prowadzą działań w tym zakresie, tracą ok. 23% rocznych dochodów z Internetu! Załóżmy, że rocznie z działań internetowych zarabiasz 10 000 zł. Gdybyś znał podstawy tego rzemiosła, zarobiłbyś dodatkowo 2300 zł. Nieźle, co? Taką kwotę mógłbyś przecież przeznaczyć na rozwój firmy lub nawet na wczasy w Hiszpanii poza sezonem. Musi jednak pamiętać, że analityka webowa to nie tylko podpięcie pod stronę narzędzia analitycznego, które będzie zliczało ilość wejść na stronę. To również ogół działań, które będą dążyć do poprawienia tych statystyk, czyli m.in.: zmiana grafik na stronie, lepszy content, poprawa UX itp.

 

Wyjaśniliśmy sobie, czym jest analityka webowa oraz w jaki sposób możemy zyskać przewagę na rynku dzięki niej. W jaki sposób jednak możemy ją wdrożyć u siebie. Na sam początek polecam, chociaż 2 narzędzia:

 

  • Google Analytics – potężne narzędzie od firmy Google. Dzięki niemu będziemy otrzymywali multum informacji o naszej stronie: Ile mamy wejść, jaki jest czas przebywania użytkownika na stronie, czy strona spełnia określone cele… Mam bardzo ważną informację o tym narzędziu w dalszej części tekstu. Czytaj dalej!

Google Analytics

  • Hotjar – bardzo inteligentne narzędzie, które za pomocą map ciepła, pozwala badać, w które miejsca na naszej stronie patrzy użytkownik lub kieruje kursor myszy. Brzmi trochę jak science-fiction, ale mamy w końcu XXI wiek!

Hotjar

Dla wielu osób powyższa wiedza może być wystarczająca, ale teraz pochylmy się nad tematem: Dla kogo jest analityka webowa? Wbrew pozorom nie musisz kończyć specjalistycznych studiów, które wykształcą Cię na prawdziwego ninję, który o analityce będzie wiedział zupełnie wszystko. Prawdę mówiąc, do nauki analityki webowej wystarczy tylko solidny kurs wideo (mam coś dla Ciebie!) oraz kilka książek, aby rozszerzyć swoją wiedzę w tym temacie. Jednak wracając do głównego wątku pytania… Jeżeli jesteś właścicielem firmy, pracujesz na etacie jako administrator stron internetowych, czy po prostu chcesz zmienić branżę lub chcesz rozszerzyć swój punkt widzenia, analityka webowa jest DLA CIEBIE!

 

Od razu pojawia się pytanie: Czy może to się stać Twoją pasją? Jak każda rzecz! Jednakże tutaj musisz już dać od siebie więcej niż zakup jednego kursu i kilku książek. Musisz już sam zacząć działać na „żywym organiźmie”, aby w 100% przekonać się, czy będzie to przykry obowiązek, czy pasja, która pochłonie Cię bez reszty. Decyzja zależy od Ciebie, ale spróbować zawsze warto!

 

Cały czas mówię, że analityki webowej powinieneś nauczyć się sam i samemu wykorzystywać ją w codziennych działaniach. Niekoniecznie! Jeżeli masz przeznaczone fundusze na ten cel, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś mógł to zlecić zewnętrznej firmie, która zajmie się tym tematem profesjonalnie. Warto jednak zawsze nabyć podstawy analityki webowej, aby chociażby rozmawiać z tą firmą na przyzwoitym poziomie komunikacji. Zależy mi też na tym, abyś wiedział, czy ta firma jest profesjonalna, czy tylko „nawija makaron na uszy”.

 

Podsumowanie

Dobrze, ale odpowiedzmy sobie na pytanie, które postawiłem w tytule artykułu: Czy warto brać się za analitykę webową? Myślę, że już sam wyciągnąłeś wnioski z tego tematu. Uważam, że jest to świetny sposób na poszerzenie swoich horyzontów w Internecie oraz doskonały sposób na podwyższenie swoich zarobków, zarówno jeżeli będziesz to robił dla swojej firmy, jak i wtedy, kiedy będziesz chciał to robić zawodowo.

 

Tak się złożyło, że obecnie tworzę kurs wideo na temat Google Analytics, o którym wspomniałem w artykule. Przede wszystkim będę się starał, aby był to najbardziej kompleksowy kurs w Polsce właśnie na temat tego potężnego narzędzia, ale co za tym idzie analityki webowej. Nauczę Cię w nim obsługi tego narzędzia, ale oczywiście nie zapomnę na pewno o praktycznych ćwiczeniach, gdyż dzięki nim nauczysz się analityki webowej na poziomie, który zapewni Ci sprawne poruszanie się po tym narzędziu. Więcej informacji już wkrótce!

Analityka webowa – czy warto się za nią brać?
Oceń ten artykuł

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Analityka webowa – czy warto się za nią brać?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Tomek Cysewski
Gość

Zrób jakieś miejsce na like artykułu bo aż chciałbym ciebie wynagrodzić za taki artykuł 🙂 dzięki!

Mariusz Szczerbal
Gość

Funkcjonalność wdrożona 🙂

wpDiscuz