8 sposobów na lepszą efektywność sklepu internetowego

Zbliża się okres świąt, a więc to ostatnia pora, aby poprawić efektywność sklepu internetowego! Święta to wspaniały czas, w którym za wszelką cenę wielki sklep internetowy, jak i mały e-sklep chce zwiększyć swoją sprzedaż, aby zamknąć rok z wysokimi zyskami i wysokim poziomem konwersji. Jest to także świetny sposób na wyróżnienie się na tle konkurentów, aby sprzedaż świąteczna nie była tylko jednorazowym boomem, lecz strategią, która będzie Ci towarzyszyła przez cały rok!

 

Poznaj 8 sposobów na zwiększenie efektywności sklepu internetowego!

Badaj kanały sprzedaży

Każdy biznes ma jakieś ścieżki dotarcia do klienta. Może to być AdWords, Facebook, Instagram, Snapchat itp. Ważną rzeczą w biznesie zarówno online’owym, jak i offline’owym jest umiejętność dzielenia kanałów sprzedaży. Po co? Po to, aby mieć podgląd na to, jak radzą sobie poszczególne kanały na polu bitwy! Skoro Instagram u Ciebie nie działa należycie, to po co go prowadzić? Oczywiście nie poddawaj się łatwo. Dotrzyj do źródła problemów i zrób z tym porządek!

Segmentuj klientów

Z własnych obserwacji wysuwam wniosek, że duża część e-sprzedawców nie wie co to segmentacja. Wysyłają oni jeden newsletter do całej swojej bazy, która zawiera załóżmy 10 000 subskrybentów.

Zobaczmy, co z tego wyniknie:

 

Zwykły newsletter

 

A co jeśli tak zrobić segmenty klientów, a potem wysyłać do nich newslettery z ofertą, którą potencjalnie są zainteresowani?

 

Segmentowany newsletter - efektywność sklepu internetowego

 

Infografiki mówią same za siebie. Podziel wszystkich swoich subskrybentów na grupy i do każdej z tych grup wysyłaj osobne komunikaty. Nawet jak miałbyś ich zrobić nawet 20!

Kontroluj cenę

Żyjemy w kraju, w którym konsumenci w pierwszej trójce podczas zakupów stawiają cenę. Od „najmłodszych” lat wpajana jest nam zasada, aby zmniejszać cenę, żeby sprzedaż wzrosła. Czy to prawda? Nie do końca! Oferując ten sam towar co konkurencja, to sprzedając go po niższej cenie, tak naprawdę na nim tracimy.

Poniżej przykład:

Sprzedajesz 20 sztuk produktu za 22 zł. Zarabiasz na tym 440 zł. Twoja konkurencja sprzedaje 10 sztuk tego samego produktu po 45 zł zgarniając przy tym 450 zł. Różnica zysków nie jest duża, ale Twój konkurent nie musiał robić praktycznie nic, aby zarobić więcej od Ciebie. Ty za to musiałeś stwierdzić czy obniżka Ci się opłaca oraz zadbać o komunikację o tej obniżce.

 

Z drugiej strony, gdy wyczujesz, że na danym produkcie można nieźle zarobić, nie podwyższaj drastycznie ceny. Jeżeli korzystasz z Google Zakupy może to skutkować karą od Google, przez co wyświetlenia naszych reklam produktowych mogą spaść nawet o 70%!

Zadbaj o jasny przekaz

Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę sklepu internetowego, a ona wygląda jak z roku 2000. Czcionka Comic Sans, animacje Flash i inne cuda wianki 🙂 Zastanów się, co możesz powiedzieć o takim sklepie. Czy jest to firma godna zaufania? Czy w przystępny sposób oferują ciekawe produkty po atrakcyjnej cenie? Czy w bezproblemowy sposób oferują możliwość zwrotu towaru? Pamiętaj jedną zasadę! Osoba, która pierwszy raz wchodzi na Twoją stronę, nie wie kim jesteś i jaki masz stosunek do klienta. Jeżeli Twój przekaz nie odrzuci go przez pierwsze kilka sekund, to znaczy, że ten użytkownik jest już w Twoim lejku sprzedażowym. Oczywiście jest on samym początku, ale ważne, że jest! Następnie zadbaj o komunikację z nim, aby z tego lejka nie wypadł.

Połącz SEO, SEM i UX

Ważną kwestią, która bywa w dużej mierze pomijana przez właścicieli sklepów internetowych, jest właśnie synergia między tymi trzema aspektami. Połączenie ich pozwoli na „zdrową reklamę” Twojej marki. Dlaczego o tym mówię? Część sklepów korzysta zazwyczaj tylko z reklam AdWords, a ich SEO oraz użyteczność sklepu leżą na łopatkach. Jest to złe podejście. Jeżeli użytkownik po kliknięciu Twojej reklamy, przejdzie na Twoją stronę i zobaczy obraz nędzy i rozpaczy, to wyjdzie z niej szybciej, niż przyszedł. Drugi użytkownik natomiast nawet nie zobaczy Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania w Google i nigdy nie odwiedzi Twojej strony. Widzisz już zależność?

Wprowadź ograniczenie czasowe

Jak często widzisz jakąś ciekawą ofertę, która wygaśnie za 10 minut? Rzeczywiście wygasa za 10 minut, czy jest to chwyt marketingowy? Oczywiście jest to bardzo dobry sposób na pozyskanie wielu klientów w krótkim czasie. Dlaczego tak jest? Jeżeli użytkownik widzi ciekawy produkt po atrakcyjnej cenie i przy okazji spostrzega, że ta oferta wygasa za 10 minut, to znaczy, że w tym momencie znajduje się on pod presją czasu. Musi działać natychmiastowo, gdyż drugiej szansy może już nie być. Czy też ulegasz takiej presji?

Zadbaj o użyteczność e-sklepu

O użyteczności pisałem przed chwilą, jednak musiałem zrobić z tego osobny punkt, gdyż jest to niesłychanie ważne. Dbając o swoją stronę pod względem wizualnym i funkcjonalnym, tak naprawdę dbasz o swojego użytkownika, bo pozwalasz mu obcować z Twoją marką w sposób wygodny i przemyślany. Polepszenie usability bez wątpienia polepszy efektywność sklepu internetowego!

 

W jaki sposób możesz dbać o użyteczność sklepu?:

  • badaj działanie formularza kontaktowego i formularza zamówień
  • zobacz czy strona wyświetla się poprawnie na różnych przeglądarkach i urządzeniach
  • dbaj o jakość zdjęć i poprawność opisów
  • rób badania eyetrackingowe (wypróbuj Hotjar)
  • analizuj dane w Google Analytics

 

Rozważ kampanię w serwisie YouTube

W dobie narastającego udziału wideo w świecie marketingu warto pomyśleć nad takim rozwiązaniem. Nagrasz spot reklamujący Twój sklep, wyświetlisz banery podczas odtwarzania filmów, stworzysz kampanię produktową na YouTubie… Możliwości na reklamę w tym serwisie jest bardzo wiele. Pamiętaj zasadę, że jedna sekunda filmu to nawet kilka tysięcy słów!

 

Na sam koniec…

Rady, które tutaj podałem, przydadzą się oczywiście nie tylko w święta, ale też poza okresem świątecznym, kiedy to popyt na wiele produktów jest teoretycznie mniejszy. Zapamiętaj też jedną złotą zasadę: „Masz tylko kilka sekund, aby przekonać potencjalnego klienta do siebie”.

 

A czy Ty masz jakieś inne pomysły jak zwiększyć efektywność sklepu internetowego? 🙂

8 sposobów na lepszą efektywność sklepu internetowego
Oceń ten artykuł

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz